Jaa ajatuksesi:
Suomalainen urheiluseura ei voi enää pelkästään elää toivossa, että joku ostaa logon selkään. Sponsorointi ei ole enää vain näkyvyyttä – se on kumppanuutta, tarinoita ja vaikuttavuutta.
Ja tämä vaatii seuroilta jotain, mihin niitä ei ole aina valmennettu: kykyä myydä arvoa, ei pinta-alaa.
Yritykset etsivät vaikuttavuutta, eivät vain silmäpareja
Eräs haastattelemani suuren yrityksen sponsoroinnista vastaava johtaja sanoi sen suoraan: "Laskelmoitu ei mene viraaliksi." Yritykset etsivät aitoa vaikuttamista, ei steriiliä näkyvyyttä.
Valio Akatemia® on hyvä esimerkki siitä, mitä moderni sponsorointi on. Se ei ole vain tukemista, vaan osallistumista. Nuorten urheilijoiden tarinoiden mahdollistamista. Olemista mukana hetkissä, joissa ihmiset kasvavat.
Sama koskee muita menestystarinoita: Tokmanni hyödyntää 8000 mikrovaikuttajaa – urheilussa keskitytään edelleen makroihin, jos niihinkään. Miksi?
Mitä tämä edellyttää seuroilta?
- Myyntiosaamista.
Seuran on osattava kertoa, mitä yhteistyökumppani saa – ei vain montako seuraajaa tai näkyvää lippua. Onko kyse henkilöstöhyvinvoinnista? Paikallisesta vastuullisuudesta? Brändin tarinasta? - Omien tarinoiden rakentamista.
Yksittäinen urheilija, valmentaja tai juniori voi olla se tarina, jonka kautta yhteistyö rakentuu. Tämä vaatii viestintää, tunnetta ja digiosaamista. - Alustamaisuutta.
Seuran pitäisi olla kuin media-alusta, joka yhdistää yleisön, kumppanit ja sisällöt. Ei pelkkä harjoittelupaikka. - Paikallisuuden hyödyntämistä.
Ruotsissa oma seura on tärkeämpi kuin maajoukkue. Suomessa tämä oivallus on vasta itämässä. Oulun Kärpät ja Tampereen Pyrintö ovat esimerkkejä siitä, miten paikallisuus voi rakentaa kestävää brändiä.
Urheilu ei voi olla enää passiivinen
Haastattelemani ihmiset ovat huolissaan siitä, että Suomessa kumppanuuksien myyntiä hoitaa usein luottamusjohto, ei kaupallinen tiimi. Tämä on 2020-luvulla kohtalokasta. Eräs haastateltava sanoitti realiteetit melko karulla tavalla: ”Yritykset eivät tee diilejä säälistä, vaan siksi, että se kannattaa.”
Urheilun pitää osata puhua yritysten kieltä: vaikuttavuus, vastuullisuus, arvopohja, asiakaskokemus. Ilman tätä ollaan kilpailussa häviöllä – ei vain Ruotsille, vaan kaikille muille sektoreille.
Iiro Jussila
Perustaja
Nordic Pulse
